onsdag 25 februari 2015

"Lista dig hos oss, vi ger dig garanterat en läkartid samma kalenderår du bokar"

Idag känner jag mig lite som Don Quijote som far runt och slåss mot väderkvarnar. Allt är emot mig just nu! Undrar om Dompa också led av PMS?

Jaja hursomhelst, jag har bland annat en gås oplockad med vår närmsta vårdcentral. Jag ringde dit för ett tag sedan för att boka en läkartid för att göra en ordentlig utredning av min pollenallergi, känns dumt att äta medicin om man inte behöver liksom. Jag fick en tid tre veckor senare. Tre veckor! Och som om det inte var nog ringde de upp mig i morse och behövde boka om den tiden (den var nu på måndag) för att "läkaren fått ett nytt schema, plus att hen ringde sig sjuk idag så det är inte ens säkert att hen kommer på måndag överhuvudtaget". "Jaha" sa jag lite halvsurt då, "men då behöver jag väl inte vänta ytterligare tre veckor på den nya tiden?" "Neeej då!" kvittrade hon tillbaka i luren, "det behöver du absolut inte! Du får en tid torsdagen den tolfte! Det är om två veckor".

Fem veckor! F E M  JÄVLA VECKOR! Det tycker alltså min vårdcentral är en rimlig tid att vänta på ett läkarbesök! De är helt jävla galna. Jag hatar dem.

Jag har listat mig hos en annan vårdcentral nu, hos dem fick jag tid nästa torsdag (hade kunnat få den här veckan men måste sluta äta allergimedicin typ en vecka innan så det hade jag ändå inte tjänat på).

Heja valfrihet och allt det där, och död åt Kronans vårdcentral.




4 kommentarer:

Anonym sa...

Kan skriva kilometer av text om svensk sjukvård men avstår och konstaterar bara om det vore som i Belgien skulle fler få hjälp och med mindre väntetider. Märkligt att det kan funka där men inte här... Och jo, jag saknar den biten också från vår tid i Bryssel.

Kaospatrullen sa...

Word! Jag försökte få en tid pga jag har varit hes i en månad, men så himla mesig brud jag fick prata med som meddelade att de hade slut på akuttider för dagen, jag skulle ringa igen i morgon, men hon varnade redan då för att de kanske inte skulle ha tid med mig och jag hade lust att skrika "Tack för ingenting och lägga på luren", men jag valde det mer civiliserade surt "Tack då. Hej!".

Får jag fråga var du är listad nu istället? På Kronans hemsida annonserar de efter så mycket personal att det är som ett under att de öht har någon kvar.

Anonym sa...

Härligt att man måste trixa en massa, när man dessutom är sjuk och inte på topp!

Maria sa...

Jag är inte bara urusel på att blogga regelbundet, jag är också sämst på att svara på kommentarer i tid. Men jag testade iaf Solnas hjärta, en ny vc i Solna C. Man får tid på en gång, de är trevliga och har fina lokaler men jag var inte superimponerad av läkaren.