torsdag 23 augusti 2012

Middag - visst är det överskattat? Väl?

Alltsåååå mat! Jag orkar inte. Ska man verkligen behöva komma sju jävla maträtter varje vecka som är både nyttiga, billiga, snabba, barnvänliga och inte ser ut som uppspydd gröt?

Det känns liksom så... oöverkomligt. Ibland vill jag hellre jobba på oljeplattform i sex månader, helt avskuren från omvärlden, än att tvingas komma på tre maträtter. Och jag vet, det finns Linas matkasse och säkert Görans matkasse och Icas matkasse och allas matkassar och några till, men det är ju så himlans dyrt. På riktigt alltså. Så jag inte riktigt motivera den kostnaden bara för att jag är lite lat. Och dessutom måste jag ändå laga maten själv medan barnen slår ihjäl varandra samtidigt som jag känner mig som en risig förälder för att jag placerat ungarna framför tv:n i hopp om att åtminstone få tio minuters tystnad så att jag kan hata mig själv i fred för att jag glömde ta ut kycklingen/laxen/köttfärsen ur frysen på morgonen och nu måste mikra den för att kunna tillaga det.

Så vad gör man? Hoppas på att barnen ätit tillräckligt till lunch på förskolan och sen klarar sig på det resten av kvällen? Det skulle ju onekligen lösa en massa problem. Det skulle det faktiskt.

22 kommentarer:

Victoria sa...

Kommer du fram till en fiffig lösning så säg gärna till. Har precis samma problem. Har löst det hela tillfälligt med att fylla frysen med grejer som de kan stoppa i micron och käka ifall de blir hungriga. Jag känner på mig att jag inte kommer bli utsedd till årets mamma i år heller.

Tina sa...

Tips: Wok går jättefort. Och billigt. Typ 16:- för ett kilo frysta grönsaker. Dessutom kan man fuska med den i ugnen så man slipper hålla på och kolla eventuella brännskador i stekpannan.. Å den där kycklingen som du glömde
Kan du ersätta med quorn.. Dom behövs aldrig stekas igenom och blir aldrig blodiga så vida du inte skurit dig under processen... Men hur som helst så underskatta aldrig ugnen! Den gör ju allt själv.

Annars så går ju fil och flingor rätt fort.

Tina sa...

Tips: Wok går jättefort. Och billigt. Typ 16:- för ett kilo frysta grönsaker. Dessutom kan man fuska med den i ugnen så man slipper hålla på och kolla eventuella brännskador i stekpannan.. Å den där kycklingen som du glömde
Kan du ersätta med quorn.. Dom behövs aldrig stekas igenom och blir aldrig blodiga så vida du inte skurit dig under processen... Men hur som helst så underskatta aldrig ugnen! Den gör ju allt själv.

Annars så går ju fil och flingor rätt fort.

Tina sa...

Tips: Wok går jättefort. Och billigt. Typ 16:- för ett kilo frysta grönsaker. Dessutom kan man fuska med den i ugnen så man slipper hålla på och kolla eventuella brännskador i stekpannan.. Å den där kycklingen som du glömde
Kan du ersätta med quorn.. Dom behövs aldrig stekas igenom och blir aldrig blodiga så vida du inte skurit dig under processen... Men hur som helst så underskatta aldrig ugnen! Den gör ju allt själv.

Annars så går ju fil och flingor rätt fort.

Tina sa...

Va!? Varför kom min kommentar som ett spam? Sorry! Tryckte faktiskt bara en gång

Tina sa...

Va!? Varför kom min kommentar som ett spam? Sorry! Tryckte faktiskt bara en gång

h sa...

http://vegomatsedel.se/

Sara sa...

Jag har taggat ner rejält när det gäller ambitionsnivån på middagen, och det hjälper till med vardagsöverlevnaden. Enkel (trist) mat ett par dagar i veckan, typ färdiga köttbullar, fiskpinnar, kycklingburgare med bulgur eller något annat snabbt. Mackmiddag någon dag (ungarnas favorit såklart). IKEAmiddag eller McD någon dag. Ostar och charkisar någon dag. Riktig lagad mat några dagar, där man gärna gör MASSOR, så man kan få rester (bäst av allt). Barnen äter ju ändå ordentlig mat på dagis/skola, och sedan äter de müsli på kvällen, så det är inte så jä**a viktigt. (Håller med ovanstående ang. ugnen - himla praktisk ändå!)

Mammahäxan sa...

Jag önskar innerligt att det fanns ett näringsrikt, mättande piller som man kunde ta till vardags så man slapp laga mat. Och sedan när man har lust och tid (läs nästan aldrig) då kunde man svänga ihop någon god mat.

Maria sa...

Jag har alltid ivrat för att man alltid alltid ska äta lagad mat, både till lunch och till middag. Särskilt när man har barn också. Men vad fan, jag börjar känna att det här med smörgås nån gång ibland inte är så jävla dumt faktiskt. För ärligt, vad är egentligen sämst? En hemlagad nyttig ekologisk maträtt som de bara petar i utan att ens smaka, eller mjölk och smörgås som de faktiskt äter? Det KAN inte vara fel att göra så ibland.

Monica sa...

Totalt överskattat. Lunch också. Egentligen är lunchen värre, då har jag absolut ingen lust/tid/ork/fantasi...
Vem är det som tittar på matlagningsprogram egentligen?

HejhejSara sa...

Så jävla klockrent inlägg! Känns inte som att vi pratar om nåt annat än "Vad ska vi äta till middag?" ibland. Så tråkigt och oinspirerat. Som andra sagt: säg till om du kommer på nån fiffig lösning.

Zoo keeper sa...

Samma läge här hemma på Zooet. Gröt och lite mera avancerade mackor, kör vi. Funkar.

Sanna sa...

Vi kör Linas barnkasse och jag tycker faktiskt inte att det är så dyrt... 150 kr per middag och då får jag matlåda med mig också nästa dag. Plus att jag slipper handla massa andra onödiga saker som slinker med när jag annars måste handla typ varje dag för att vi inte kan planera bättre än så... Nej Lina räddar oss varannan vecka så man orkar bättre själv den andra veckan! Dessutom blir det billigare än att panikköpa hämtmat till hela familjen när sockersvackorna sätter in... ;)

Charlotte sa...

VI har också Linas. Vet inte varför det funkar men det funkar. Som någon annan sagt: inte så värst dyrt. Men det tar ju tid ändå.

Jag gillar annars grejer som inte alls tar någon tid i anspråk.

Bakad potatis i mikron, åtta minuter, under tiden rör man ihop något eller kanske bara hackar något (eller köper något redan hoprört)

Laxsoppa - köp en Keldasoppa, ha i laxtärningar och om man vill gröna ärter, kör i micron

Mackor som sagt. Hur gott som helst, köp hem en massa pålägg bara - keso med smak, skinka, köttbullar, ost, blir toppen.

Dela en baguette i två delar. strö på bacon (sån där kubad bacon), strö över riven ost (har man någon typ av tomatmojs under blir det ju väldigt pizzalikt) och kör in i ugnen. Varma mackor är matigare än ovarma mackor.

Singelmamman sa...

Min fasa är alla lov då jag själv måste stå för lunchen också!

jonna sa...

Jag vet! Mitt värsta vardagsmoment alla kategorier. (Hatar i och för sig att plocka ur diskmaskinen också) Det värsta är loven när man inte ens blir servad med en skollunch per dag. Nej fy vad boring det är.

Nina Ruthström - bloggar från spinnsidan sa...

Här blir ´e fan matksse snart.

LillaUlle sa...

Du har så himla rätt. Matlagning och tvätt är livets stora tråkgissel. Kräks på´t!! fast det är iofs rätt dumt. Då måste jag ju laga mat igen för magen är tom.

Karlskronamamman sa...

Citygross har kasse. 5 middag för 4 pers, 549:-/vecka. Det är gott, nyttigt och räcker oftast till en lunchlåda.
Jag är nöjd och tycker att priset nog nye kan bli billigare...

Lycka till!

Anonym sa...

Nej, usch för att komma på vad man ska ha till middag! Jag har tänkt att vi skulle handla o äta efter Icas billiga veckan (visst, man handlar o lagar själv men man behöver inte tänka på det) men det har liksom inte... blivit av. :)

Camabo sa...

När jag var mammaledig förra gången gjorde jag 3 matlistor med fem veckor på varje lista. Vi har alltså 15 veckors maträtter som vi kör runt, runt, runt. Naturligtvis får man ändra lite här och där (man grillar ju kanske inte så mycket på vintern) men de funkar bra som bas i alla fall. Hojta till om du vill ha =)