lördag 21 april 2012

Förgiftad

För ett par år sedan började jag känna av pollen. Men eftersom jag inte har några klassiska symptom på pollenallergi (snuva, nysningar, kliande ögon) så var jag länge osäker på om det verkligen var pollenallergi jag led av. Trots att blodprov på vårdcentralen visade det.

Men det är bara för att det inte är pollenallergi jag har. Det är pollenförgiftning! God dammit, jag visste inte ens att man kunde bli så här jävla sjuk av freakin björkpollen.

Sen i natten mot torsdagen har jag i princip varit helt sänkt med en huvudvärk som skulle kunna väcka döda till liv (jag satt i soffan och grät av smärta hela den natten), frossa och till och med lite feber till och från. Och så känns det som att jag inte riktigt kan andas ibland när jag är ute. Men värst är huvudvärken alltså, herregud. När det är som värst vet jag inte var jag ska ta vägen. Och ibland liksom knäpper det till i näsan och sekunden efter kommer det en pulserande och ilande smärta i bakhuvudet som varar någon evighetslång sekund.

Såatte, om inte allergimedicinen börjar samarbeta med mig snart kommer det här bli en väldigt lång vår.

ps. Glömde nämna det här med törsten. Jag skulle lätt kunna dricka en medelstor svensk insjö. I timmen alltså.




13 kommentarer:

It's all gonna be fine sa...

Wtf, nån doktor måste kunna ge dig nån monsterstark tablett mot värken?

Maria sa...

Om det inte är bättre på måndag ska jag gå till läkaren och kräva bättre knark.

Singelmamman sa...

Herrejösses! Visste inte heller att det kunde bli så illa! Till doktorn akut imorgon tycker jag.

Anonym sa...

Krya på dig! Choklad är säkert bra

Per sa...

Usch! Det låter helt förskräckligt

Anonym sa...

Hej Maria!Vet inte om du hört talas om SIT, specifik immunoterapi, som är ett slags allergivaccination där man bygger upp en tolerans mot allergenet i kroppen. Du skulle må så oerhört mkt bättre....
Hälsn, allergisjuksköterska

Trädgårds/Hage-intresserad sa...

Håller med Allergisjuksköterskan, prova det!
Krya på dig

Trädgårds/Hage-intresserad sa...

Håller med Allergisjuksköterskan, prova det!
Krya på dig

Anonym sa...

Stackare!! Håller med dom andra, marsch pannkaka till doktorn asap! Du måste kunna få något dunderliknande som gör att du återfår ett normalt liv. Har själv fått pollen- & gräsallergi i vuxen ålder, men den känns lindrig i jämförelse med din variant.
Lycka till!!
/Ulrika

Johanna sa...

Det låter helt galet! Fy farao. Krya på dig!

Anonym sa...

Med risk för att det blir tjatigt måste jag få stämma in i vaccinationskören.

Min son led av samma sak som du, han blev verkligen sjuk av pollen. Han fick gå på hyposensibilisering (Specifik immunterapi)i ett antal år. Nackdelen är att det bara går att vaccinera mot ett ämne i taget och han är allergisk mot flera olika slags pollen. Men ändå, skillnaden! När den värsta allergin försvann så klarar han av vår/sommar genom att ta vanliga allergitabletter.

Så stå på dig och se till att du får den hjälp du behöver.

Anonym sa...

Håller med de andra. Hyposensibilisering is da shit. Alternativt - en kortisonspruta i ändan. Livräddare för bl a min man.

Cecilia sa...

Jag gick omkring på för låg syrenivå hurlängesomhelst...med trista följder av typen huvudvärk, tröghet, dumhet...

Så, jag håller med om att du borde gå till doktorn. Kolla det där med astman också, det var först när jag fick bricanyl som jag förstod vad jag saknat. LUFT! Vi hade smådjur hemma så jag hade allergikänning hela tiden.