torsdag 11 augusti 2011

Om jag vore rik

Om jag vore rik skulle jag skaffa en egen lägenhet i samma portuppgång som vi bor i. En pytteliten etta skulle räcka. Den skulle jag inreda med enbart sånt som jag gillar och den skulle alltid vara städad och fin. Dit skulle jag gå när jag kände att jag behövde få vara ensam en stund, ni vet, bara för att få andas lite i fred och så.

Då skulle jag sätta mig i världens skönaste läsfåtölj och läsa ostört i en bra bok och liksom nån gång då och då lite förstrött sträcka ena handen mot en liten skål med godis som alltid står där och ta en bit eller två och stoppa i munnen. Men bara ibland. Jag skulle inte hetsäta, herregud, hur ociviliserad tror ni att jag är egentligen? Och om det var höst eller vinter skulle jag dricka te ur en stor mugg till. Och om det var sommar en glas bubbelvatten md en citronskiva i.

Och sen, när jag känt att jag fått andas ikapp lite och jag börjat sakna min familj, då skulle jag lägga ifrån mig boken och släcka den väldigt praktiska men ack så snygga läslampan bredvid fåtöljen och gå hem igen.

14 kommentarer:

Medelklassman sa...

Det finns en bok om det där. Om en kille som har en lägenhet där han lever ungkarlsliv och spelar tv-spel (obs ej leker med tjejer) samtidigt som han är gift och pappa.

Linn vet säkert vad den heter, jag har glömt.

Anonym sa...

Fast du har redan det där. Jag tycker i alla fall att det låter som om du beskriver toaletten. En skön stol. Man får sitta i fred. I alla fall om man har låst dörren. Ta med dig Perrier ( eller Ramlösa) och lite kex med ost. Voila! Ditt eget lilla krypin. Annacarin

Tant Grön sa...

Allaalla mammors dröm!

Karlskronamamman sa...

Det känns som om du kommit på det ultimata!
Ska genast ta och undersöka saken...kanske ska ta och lägga beslag på ett rum på övervåningen och göra till mitt...tack för tipset :-D

Otaliga projekt sa...

och kanske ett 50-tals soffbord....?

Anki sa...

Den ultimata tillvaron!! :-)

LillaUlle sa...

Åh, så skulle jag också göra. Fast jag bor iofs inte i lägenhet utan hus.Svårt att hitta en etta i samma trappuppgång då. Får bygga mig en friggebod att inreda istället.
Fast idag planerar jag in egentid i form av att åka och slänga alla papper och kartonger och panta alla flaskor vi samlat på oss sen i april. Det går inte av för hackor det heller. Nästan som att åka iväg ett dygn till Stockholm med sina arbetskamrater och åka räkbåt och sen gå ut på krogen ihop (Nej, nej klart att min sambo inte gör sånt utan att ta med mig, var bara ett exempel) Eller...

hanni P sa...

Vi fick inte huset som vi budade på. Om vi hade fått det så hade jag fått ett eget arbetsrum/walk-in-closet/budoir. Jag tror att det är det jag sörjer mest.

Therese sa...

Alla mammors dröm! Frågan är väl egentligen bara om man inte borde ha den lite längre bort, annars finns risken att man hör skrik och bråk hemifrån...eller kanske finns det ljudisolerade lägenheter??

Unknown sa...

Låter alldeles alldeles underbart
Jag vill också...

Hökis sa...

Jaa, det skulle jag också vilja ha. Lyx.

Karin s sa...

Du, vi kan dela på ettan. Så behöver vi bara bli halvrika. Jag tror dock vi behöver 2 godisskålar.

Potatishäxan sa...

Har du varit och rotat i mina drömmar? Jag har länge sagt att om jag vore rik skulle jag ha en liten etta i stan dit jag skulle gå när jag behövde lite space. Dit bara jag har nyckel och där allt skulle ligga där jag lagt det. Kanske är det alla mammors dröm?.

Potatishäxan sa...

Fast vänta. Jag kan ju inreda tvättstugan. Dit går ju ändå bara jag.