tisdag 9 augusti 2011

Ge mig!

Jag hatar att skriva matlista. Hatar hatar hatar hatar. Det blir alltid samma maträtter, vecka ut och vecka in och det är bara så sjukt tråkigt. Dessutom måste jag hela tiden slåss mot de övriga tre familjemedlemmarna som bara vill äta korv. Hela tiden, varje dag.

Men jag vill äta mer vegetariskt, ni vet för att vara snäll mot miljön och plånboken och allt det där. Sånt som är gott och enkelt och snabbt. Utan paprika och helst utan bönor (för annars äter inte Björn). Så snälla, ge mig era bästa vegetariska recept som man kan laga till på en kvart eller så efter jobbet med skrikande barn i hälarna.

Jag litar på er.

26 kommentarer:

Maria sa...

När jag är stressad brukar jag steka upp quornfiléer i nån smaksatt creme fraiche (t.ex vitlök/parmesan-varianten). Krydda lite med chilipulver och soja. Ät tsm med bandspaghetti. Snabbt, enkelt och gott :)

Pierre-Emil sa...

Att du inte kollar upp sånt på Bloggrecept.se?

http://bloggrecept.se/tag/vegetariskt/

Massa tips, många utan bönor och framförallt utan äcklig Quorn.

Maia sa...

Skala 3-4 morötter och en lök, och skär dem i mindre bitar. Kör bitarna i matberedaren på högsta fart så att de blir små, små smulor, och tills man och barn fattar att de ska lämna köket så snabbt de bara kan om de vill ha hörseln kvar. Släng snabbt ner en burk krossade tomater och en buljongtärning i en kastrull. I med morötterna och löken. Koka. Smaksätt med oregano och salt och peppar. Eventuellt lite soja. Häll i en dl riven ost. Ha ALLTID en stor påse riven ost i kylen. Ropa in den hungriga horden igen och låtsas som att det är kött i såsen du serverar till spaghettin. /Maia

Lina sa...

Veg. lasange?? Med färska lasagne plattor (för att spara tid). Bara att slänga i de grönsaker som familjen tycker om.

S.W sa...

- Riv morötter och ev. andra rotfrukter grovt. Hacka lök. Stek tillsammans tills löken är mjuk. Tillsätt kokosmjölk och curry (och salt). Låt koka ihop. Häll i en burk majs eller frusna ärtor precis på slutet så de bara blir varma. Servera med ris, couscous eller pasta eller vad som helst.

- Rotfrukter i ugn! Blanda hej vilt, ju mindre bitar, dessto snabbare går det i ugnen. Lyxa till med fetaost, vitlöksklyftor, massor av färska örter och kryddor. Mycket olja!

- Häll couscous i en stor skål. Häll på örtsalt och olja. Blanda. Häll över kokande vatten (från vattenkokaren) så att det precis täcker. Täck över skålen. Under tiden det gonar sig; hacka sallad, tomat, gurka, ev. koka lite linser, tärna fetaost, hårdkokt ägg - allt du tycker är gott. Efter ca fem minuter är couscousen klar, blanda då i alla ingredienserna, krydda med olja, vinäger och salt. En ljummen sallad som går att variera i all oändlighet. Perfekt att göra om man har lite småportioner kvar av saker.

Myaraq sa...

Kikärtsbiffar!

Kikärter och ägg. Och broccoli. Mixa. Stek som biffar.

Ät.

Annars kan jag rekommendera sidan http://www.vadfanskajaglagatillmiddag.se/

Medelklassman sa...

http://www.tasteline.com/recept/Tomatsoppa_med_fetaost

LjuvligtLantligt sa...

Koka äggnudlar o låt rinna av. Stek upp wokgrönsaker med lite olja, när grönsakerna är klara så vänder du ner nudlarna o blandar runt. Servera med sötsur sås, jordnötssås (finns färdig att köpa) eller vad man nu gillar. Jag brukar även slänga fram knäckebröd o ost till denna rätt.

/Git.

Unknown sa...

Borde det inte finnas typ quorn-korv?? Så blir alla nöjda :)
Annars är det kanongott att göra pizza på naanbröd. Så får man lägga på det man själv vill ha.

Linda sa...

Googla.
Palak paneer, det är en indisk rätt med tofu, spenat och grädde. Ta inte för mkt chili bara då kan det blir lite för starkt för barnen.

Bangkokwok, wok med tofu, auburgine,haricoverts och kokoksmjölk.

Lasagne i alla dess former, tex med spenat och färsk tomat. Annars grönsaksröra i tomat varvat med keso och mozzarella. Eller vitlöksfräst auburgine och zucchini varvat med färskost och tomatsås.

Gado gado, kokta grönsaker med jornötssås och ris.

Äsch, kommer inte på fler. Är vegetarian men äter mkt fisk. Tonfiskrätter går ju rätt snabbt och kan gillas av barn. Lycka till!
Tips är indiskkokbok, mkt vego.

Mest älskar mina barn sojakorv!

MonasUniversum sa...

Skit i det där jävla kaninkäket och börja med www.matkomfort.se

Väry smaskigt.

Anonym sa...

På en färdig pizzabotten m tomatsås skär du skivor av färsk tomat och drar på lite god vitlök. På med en massa ost och putta in i ugnen. Servera med en burk färdig bea. Enklare än så blir det inte, och sjukt gott. /Sara

Sofi sa...

Linswraps!! Godaste jag ätit någonsin typ.

Recept finns här:
http://www.mathem.se/recept/linswraps-

Jag brukar fuska och köpa gröna linser på burk för då är det bara att blanda ihop typ! Och har man riktigt bråttom kan man nog förbereda fyllningen dagen innan eller nåt.

Serveras med FÖRDEL med en stor klick creme fraiche. GOOOTT!!

Karlskronamamman sa...

Inte vegetariskt men galet gott:
Krämig laxpasta.

Koka pasta

Stek lax (färsk eller frusen i portionsbitar) Lägg åt sidan.
Fräs en gul lök och en vitlöksklyfta.
Häll på 2½ dl grädde, en knippe hackad dill, 1 tsk senap, 1 fiskbuljongtärning och låt koka upp.
Lägg in laxen och 1 pkt babyspenad och sjud 2 minuter.
Kalasgott!

Melinda sa...

Den här soppan älskar alla, barn som vuxna, köttfascister som veganer. Ganska mycket olika kryddor i, men den går rätt snabbt att laga. Originalreceptet kommer från http://www.spralligast.blogspot.com/ men jag har snabbat till det lite:

Morotssoppa med linser och kokosmjölk
4 portioner

1 gul lök, hackad
2 vitlöksklyftor, fint hackade
3 medelstora morötter, rivna
2 tsk finhackad färsk ingefära (går bra med torkad, malen)
½ röd chili, fint hackad (går bra med chilipulver också)
1 msk olivolja
1½ tsk milt paprikapulver
1½ tsk malen spiskummin
1 tsk malen koriander
2 hönsbuljongtärningar (går bra med grönsaksbuljong också)
6 dl kokande vatten
1 1/2 dl röda linser
400 ml kokosmjölk
salt, peppar

Fräs gul lök, vitlök, morot, ingefära, chili och kryddor tillsammans i olivolja i en kastrull. Tillsätt vatten och buljongtärningar och linser och kokosmjölk och koka på svag värme under lock ca 20 minuter. Smaka av med salt och peppar.

Maria sa...

Tack hörrni, vad glad jag blir! Det är massor av saker som ser riktigt smarrigt ut här, det ska provlagas så fort vi får tid!

Jonna (finnpajsaren) sa...

Här är min gamla matblogg. Allt är enkelt att göra eftersom jag är rätt lat... http://latafinnen.blogspot.com/

linn sa...

Chili-con-carne gjort med quornfärs! Hur gott som helst! Kram Linn (som är helveggo)

Cilla sa...

Koka spaghetti i en gryta och broccoli i en kastrull (fryst, tar väl typ 5 minuter?) Mixa broccolin med creme fraische ( turk yoghurt whatever) direkt i kastrullen. Pressa i vitlök och salta/peppra. Späd med vatten/mjölk om det blir för tjockt. Voila! Pastasås!

För ickevego kan man knapersteka bacon (micron,mellan hushållspapper) under tiden som de sen kan strössla över sin portion.

2 av 3 barn gillar det hos oss (den tredje gillar ingen mat)

Enkelt, snabbt och få ingredienser -kan det bli bättre?

Anonym sa...

Vegetarisk lasagne http://marianova.com/users/carro5344/recipe/vegetarisk-lasagne
Perfekt att göra en stor form så har man så det räcker till lunchlådor

Play as if sa...

Här finns både veggo och o-veggo:

http://www.vadfanskajaglagatillmiddag.se/

Play as if sa...

Annars är min panikveggomat:

gul lök
(grov-)rivna morötter
ev ngn riven potatis
ngn dl röda linser
1 burk krossade tomater
+ vatten
1-2 buljongtärning
salt, peppar

Koka 10 min. Klart.

Johanna sa...

Kolla in http://www.mollyshalsoblogg.blogspot.com/ . Dar hamtar jag de mesta av mina recept, alla ar inte vegetariska men har oftast en kommentar om hur de kan goras om for att bli det. De allra flesta recepten ar snabba att laga (max 20 min), goda och lattlagade.
lycka till!

Hanna sa...

Stek champinjoner + skivad/kubad halloumi, koka pasta undertiden. blanda allt med smaksatt creme fraiche! klart!

Jasmine sa...

Det är många som tipsat om vegetarisk lasagne och jag vill bara göra ett litet tillägg till det: häll i lite valnötter i lasagnen också.

Och laxrullar är smaskens! Ta några skivor kallrökt (gravad går också bra) lax, bre på färskost, klipp lite gräslök över, peppra och rulla ihop dem till lagom storlek. Pressa citron över rullarna och servera tillsammans med en god sallad. http://shazmine.blogg.se/2011/july/det-har-skulle-jag-kunna-ata-varenda-dag.html

Lionnea sa...

Vegankrubb

Detta recept fick jag av min bror som btw hatar vegetarisk/veganmat...

Lök
Vitlök
Röda linser
Krossade tomater
Lite vatten att späda med till önskad konsistens
Kokosmjölk
Koriander
Spiskummin
Chilipulver
Ingefära
Buljongtärning
Salt och peppar

Servera med ris och/eller bröd (jag brukar äta med hattings frysta pitabröd eller naan). Gör en stor gryta och du har lunchlåda hela veckan. Gott som fan!