fredag 19 augusti 2011

Ett litet men ovärdeligt föräldratips

Jag kan inte nog betona vikten av att i tid vänja era barn vid att ni ibland tuggar tuggumi, och att tuggummi enbart är för vuxna. Låt dem gärna smaka något riktigt starkt minttuggummi någon gång, så slipper ni problemet med att de också vill ha.

Gör ni detta blir det nämligen så mycket lättare att smygäta godis mitt framför näsan (och ögonen) på dem.

För det där med att dela med sig, det är ju bara sånt trams vi tvingar barnen att göra.

3 kommentarer:

Mellanbarnet sa...

Oerhört infernaliskt uttänkt! Hade det nu inte varit för att fyraåringen gillar tuggummi så hade jag plankat tricket rakt av. Nu fick jag istället dra till med en "lakrits är inte godis, det är som medicin" när han kom på mig med en påse turkisk peppar i soffan - på en FREDAG! Det funkade, denna gång...

Eva sa...

Vilken grej! Det där ska jag komma ihåg!

Nettan sa...

Att lakrits är medicin är en viktig sanning här hemma! :) Jag är glad att min dotter tror på det, men mer förundrad över att hon om och om igen hittar godiset i skåpen och nöjer sig med att det ska sparas till lördag - och sen när lördagen kommer aldrig undrar över varför vi måste gå o köpa godis, vi borde ju ha massor hemma, liksom.

Och annars är hon faktiskt en gansak smart o klok femåring. :)