torsdag 4 augusti 2011

Bara undrar lite

Ni vet den här historien med den stackars flickan som tvingades av tåget i Kumla? Klart ni gör, jag orkar inte ens länka.

Hursomhelst, förutom att det är helt ofattbart att man som konduktör kan vara så jävla dum i huvudet att man kastar av ett barn på det där viset, så undrar jag över två saker:

1. Varför ringde inte tanten som tog han om flickan till polisen? Fattade hon inte att hennes föräldrar måste ha varit så sjukt oroliga hela natten? Låtsades hon som om det var hennes barn? Ville hon få sina femton minuters berömmelse och förstod att storyn skulle bli större om flickan saknades en hel natt?

2. Varför i helvete är det inga journalister som har reagerat över det här? Varför skrivs det bara om hur snäll hon var som tog hand om flickan? VARFÖR VARFÖR VARFÖR?

Jag bara undrar, för i mina ögon är det rätt rubbat och ganska creepy att inte ringa till polisen - eller till flickans föräldrar - och berätta att hon var i trygghet. Som förälder skulle jag inte vara så jävla tacksam dagen därpå. Faktiskt inte.



13 kommentarer:

Monica sa...

Jag håller med! Det första jag hade gjort är ju ett samtal till polisen... Lite mysko att ta hem ett barn, som uppenbarligen kunde svenska och borde kunnat ringa hem?! Nää, märklig story och märklig tant..

Anonym sa...

Jo, mina tankar har gått i samma riktning... tänkte hon behålla flickan för sig själv?

Anonym sa...

Skitkonstigt faktiskt!

Myaraq - den där lilla svenskimån sa...

Hon ville ju inte röra upp himmel och jord, och tänkte ringa till polisen dan efter. Sjuuukt konstigt faktiskt.

Lollo sa...

Så tänkte jag först med. Sen läste jag i en artikel på aftonbladet att hon inte hade någon mamma eller pappa kvar i livet, hon hade bara sina syskon här.. men alltså, ÄNDÅ? Hon måste ju ha kunnat ringt syrrans mobil på tåget eller nåt? Om hon som 11åring inte kunde numret i huvet kunde man ju ta reda på det genom eniro eller NÅT? Håller med om att det känns helt korkat...

ufojording sa...

Men eller hur, jag har skrivit nästan samma inlägg ikväll. Hur kommer det sig att det tog flera timmar att larma & borde inte medpassagerare ha reagerat?

Anonym sa...

Då är vi flera som tänker likadant. Creepy lady. Annacarin

johanna sa...

tänkte exakt samma sak och har stört mig sjukt mkt på att inga tidningar/ media har tagit upp det ( att tanten inte ringde polisen eller nåt) Man tar väll inte hem barnet man går väll till en polisstation eller nåt, eller Vad skulle hon göra med barnet hade hon tänkt behålla det, sjukt ju !
finders keepers losers weepers

Anna sa...

Som sagt - JÄTTEKONSTIGT! Och lite creepy. Ba nä vi måste handla frukost först och hon måste lugna ner sig. Ooookej. Polis och familj då? Tror hon att de var lugna kanske? Nä för det tror minsann inte jag.

hanni P sa...

Instämmer helt! Visserligen kan jag också förstå om tjejen var skräckslagen för polisen, med tanke på att poliser inte alltid är snälla i andra länder (och inte här heller för den delen), systern kanske inte gick att spåra sådär enkelt som via eniro, men lite märkligt är det allt!

Lina sa...

Jag tyckte också att det var mycket märkligt först, och tycker på sätt och vis fortfarande. Men efter att ha sett diskussionen i tv4 i morse och läst så kan jag ändå, på ett vis, förstå att damen enbart handlade så som hon trodde var rätt. Flickan hade varit panikslagen för polisen och damen hade velat att flickan först och främst skulle vara lugn och känna sig trygg.

Flickan har ju en bakgrund har jag läst mig till, där hon blivit misshandlad av polis och myndighetspersoner.

Jag vet inte, det är svårt, men jag kan förstå damens aggerande om flickan varit så rädd och panikslagen som det uppges.

Ruth sa...

Frågan har ställts men tanten har svårt att redogöra för varför hon inte ringde polisen. Som Bara tjat skriver; flickan var så hysterisk att första prio var att lugna ner henne. En polis i det ögonblicket vore inte det mest lyckade.Men med det är det inte sagt att hon inte kunde ha ringt polisen för att åtminstone informera att flickan var i säkerhet. "kom i morgon när hon har fått äta och sova" vore nog det smartaste att göra.

Sus sa...

Precis samma sak slog mig i den storyn! Vore inte bästa sättet att lugna lilltjejen typ att kontakta polis och komma i kontakt med anhöriga?! Riktigt creepy typ, skulle nog INTE vilja att hon hittade mitt vilsna barn, känner jag så där spontant!