fredag 12 augusti 2011

- Är du hungrig? - Nej, jag gillar inte att åka bil.

Att föra en konversation med en tvååring är lite som att prata med nån som inte riktigt lärt sig svenska. Som en turist som bara lärt sig två, tre meningar på svenska och som utan större framgång försöker växla mellan dessa för att göra sig förstådd.

Charles: Dumma Hundis!*

Jag: Varför är Hundis dum?

Charles: Charles sparka Hundis!

Jag: Nej men så får man ju inte göra. Varför sparkade du på honom? Var du arg på honom?

Charles: Ja. Stackars Hundis!

Jag: Är det synd om Hundis nu? 


Charles: Ja.


Jag: För att du sparkade på honom?

Charles: Det blåser ute.


Såatte. Ja, jag tror att vi lämnar det där.


*Jag har översatt Charles språk i den här dialogen till något som åtminstone liknar den svenska de flesta av oss pratar.

1 kommentar:

Karlskronamamman sa...

Du får vara glad för det lilla.
Min 2-åring säger bara enstaka ord...
Typ Mamma, maaaaama, mammmmmma och så fortsätter det ca 1 miljon gånger varje dag.
Sen finns det några andra ord i förrådet men hon föredrar mamma...