torsdag 10 mars 2011

Om det här med forskning och jämställdhet och svart sörja i kroppen

Jag glömde ju naturligtvis en invändning som alltid kommer när man resonerar kring jämställdhet. Men Malin 39 påminde mig som tur är om den.

Nämligen forskningen. Forskningen har visat att män och kvinnor har olika hjärnor, att män och kvinnor har lika hjärnor men använder dem på olika sätt, att män och kvinnor har hjärnor, att män men inte kvinnor har hjärnor, att mäns hjärnor är lite skrynkliga medan kvinnors hjärnor är runda, samt att män ibland har små tandpetare instuckna i hjärnan lite längre bak och att kvinnors hjärnor egentligen bara består av rosa fluff - ungefär som sockervadd- och att de därför inte borde kunna fungera alls. Lite som att humlor inte borde kunna flyga.

Forskning är verkligen fantastiskt tycker jag - för den kan bevisa lite vad som helst. Det finns liksom inga begränsningar. Och det är fint. Man ska inte låta sig begränsas.

Men man bör kanske tänka på att det finns trender även inom forskningen. Och framförallt att sanningarna förändras.

På 1700-talet trodde man exempelvis att melankoli var nån slags svart sörja som flöt omkring i kroppen och ställde till med besvär. Haha! skrattar vi när hör om det idag, så befängt! Men då var det inte det.

Precis som att det idag inte är det minsta befängt att forskare ha påvisat att kvinnliga hjärnor inte är uppbyggda på samma sätt som mäns. Men vad säger forskningen om det om 150 år?

Och nej, innan nån går i spinn nu, jag säger inte att jag inte tror på nån forskning överhuvudtaget. Jag säger bara att det finns inte en allvetande sanning när det gäller just det här området. Många forskare har bevisat att hjärnorna ser likadana ut, många har bevisat motsatsen. Och så där håller det på, det böljar liksom fram och tillbaka. Man får helt enkelt välja vilken sida man tror på.

Och jag tror att vi i grunden är lika, att vi i grunden helt enkelt är människor. Jag tror att vi sen formas på olika sätt under vår uppväxt och under hela våra liv, och att det präglar oss och ger oss generella egenskaper. Jag tror absolut att man kan tala om typiska manliga respektive kvinnliga personlighetsdrag, men de är inte skapade från början innan vi ens föds. De stöps vi in i efter att vi kommit ut ur livmodern. Och det är ju ändå det som är det fina i kråksången, för det betyder ju att vi kan göra något åt det. Det betyder ju att vi i framtiden faktiskt kan få vara de vi själva vill! (Och det betyder alltså att killar får bli bilmekaniker och dricka öl och tjejer får bli barnmorskor eller dagisfröknar. För äkta jämställdhet betyder också valfrihet). Om vi jobbar på det alltså. Tillsammans.

Och herreguuuuuud nu blev det en sån här lång text igen! Är ni med? Är ni vakna? Jag vet inte riktigt om jag själv är vaken längre. Men det är ju så lätt att bara prata på när det inte är någon som avbryter mig. Men jag kanske ska sluta nu? Eller vill ni kanske höra om den där väldigt osammanhängande, långa och ganska tråkiga drömmen jag hade i natt också?

14 kommentarer:

Colombialiv sa...

Men precis sa. Och apropa forskning:

http://www.dn.se/debatt/pahittade-fakta-om-konsbiologi-utgor-missbruk-av-forskarroll

Maria sa...

Haha! Ja! Exakt så!

Mångmamma sa...

Jag är vaken.
Dessutom är det viktigt att poängtera att forskning och medicin och läkevetenskap är rätt ovetenskapligt.
typ mer know-how än hugget i sten.
Så jag trycker på gillaknappen för ditt inlägg!

åsa sa...

And this...

http://www.finest.se/userBlog/entry.php?uid=28711&beid=1634105

Anna sa...

Vaken! Min bror heter Svante, underbart namn på underbar bror!
Så här tänker jag: Jag vill "juffsa" med en man før att han är en man (inte vilken man som helst, jag är ju gift før 17) Har inga sexuella tankar om kvinnor, men vackra kan kvinnor vara.
Men, annars, så är vi lika som bär, alla har bara inte fattat det!
Allt är upp till oss människor.
Så tänker jag alltså. Var det føståligt?
Hade jag blivit styrd till att vilja "juffsa" med kvinnor i hela mitt liv, ja, då tror jag att jag hade hållt på med det liksom.
Tack och god natt!

Singelmamman sa...

Jag vaknade när jag läste ditt inlägg. Tack så mycket. Och jag håller med.

Tänkte bara sa...

Jo visst är vi lika,men ändå olika. Vi får inte glömma att vi har instinkter precis som djuren. Även om vi kan tänka och bestämma i mångt och mycket hur vi ska handla så kan vi inte styra allt hur gärna vi än vill vara lika. Det är bara att tugga i sig att vi är individer som ska attrahera varandra och därför beter oss som fullständiga idioter ibland.

inte skyldig sa...

SÅ jäkla bra att du tog upp det där. Bra svar.

Unknown sa...

haha Jag somnade i mitten och drömmen kan vi ta eh eh eh.. en annan dag va?! *skratt*

Anonym sa...

Såå sant, tack!

Björn sa...

Anna,
jag tror faktiskt inte att du hade juffsat med kvinnor bara för att det hade varit normen i din uppväxt. Sexualitet kan jag verkligen inte hålla med om att det skulle vara beroende på uppväxten. Hur kan annars Glenn Hyséns son ha blivit bög? Hur blir folk pedofiler?

Däremot håller jag med Maria i övrigt.

Kajsa sa...

På tal om forskning om jämställdhet, de flesta som har läst denna artikel håller väl förhoppningsvis med om att tolkningar av forskning kan bli rätt konstiga ibland...
http://www.aftonbladet.se/wendela/barn/article476974.ab

Malin sa...

jag förstår inte riktigt hur du menar : är det då jag som mamma som gjort att min 20 åriga dotter är manhaftig och lesbisk ?? om jag bara pushat henne mera in i det rosa fluffet och dockornas värld hade hon blivit mera flickig och hetero då ??

Ketchupmamman sa...

Forskningen har visat att kvinnor inte blir sexuellt upphetsade. Detta genom att lägga kvinnor på sjukhusbritsar och så trädde lilla doktorn på sig en plasthandske och stimulerade kvinnorna JÄTTELÄNGE utan att de verkade bli kåta ALLS.