söndag 20 mars 2011

Frågestund

Man kan ju inte ha en blogg utan att ha en frågestund har jag hört, så nu kör vi en i den här bloggen också tycker jag.

Men det blir så outhärdligt tråkigt för alla om jag ska sitta och redovisa svar på vad jag äter till frukost (två knäckesmörgåsar med ost ELLER kaviar - aldrig samtidigt. Jag är väl inte helt ociviliserad heller - samt ett glas mjölk) eller kanske berätta vad som finns i min handväska (godispapper, skrynkliga kvitton och snytpapper). Så jag tänkte ställa lite frågor till er istället. Känns det ok?

1. Är det någon av er som såg ett barnprogram nånstans i mitten av åttiotalet som handlade om två barn som blev uppskickade av en gubbe till en okänd planet där allt var jättesträngt och man knappt fick göra någonting, men där de två barnen från jorden till slut lyckades mjuka upp alla där så att de blev glada och lyckliga och alla barn som bodde där fick leka och ha det roligt. Jag bara undrar om det är någon i hela Sverige som sett det barnprogrammet, eller om jag hittat på det själv? Det räcker så, jag behöver inte se det igen. 

2. Är det någon av er som har ett exemplar av Hasse Alfredssons briljanta film "Blommig falukorv"? Skulle ni då på något sätt kunna kopiera den åt mig? Eller vet ni var jag kan få tag i den själv? Jag älskade den när jag var liten och jag skulle så gärna vilja visa den för mina egna barn.

3. Är det någon av er som vet var man kan köpa genomskinliga paraplyer? Jag har velat ha ett sånt ända sen jag såg Scarlett Johansson ha ett sånt i Lost i Translation och jag plötsligt mindes att jag hade ett sånt själv som barn. 

Så. Slut på frågestunden!

18 kommentarer:

Anna i Mossahus =) sa...

kan inga av dina frågor.. Men google är rätt bra;)

Anna i Mossahus =) sa...

http://www.umbrellaheaven.com/index.php?cPath=18&main_page=index ... =)

Johanna sa...

Jag såg barnprogrammet - det var förbjudet att skratta på planeten där de hamnade har jag för mig. Så nej, du har inte hittat på det själv.

hönsmamman sa...

Jag tror oxå jag sett barnprogrammet och jag har ett paraply du kan få, fast iofs är det lite svart textreklam på det mitt i allt genomskinliga...

Anonym sa...

Dollar store sålde förra året genomskinliga paraplyer med prickar på!

Josefine sa...

Jag såg barnprogrammet och tyckte det var väldigt bra. Men när man ser det här klippet undrar man varför :-D

http://www.youtube.com/watch?v=JckkWecu-ao

Anonym sa...

Gå in på Bokbörsen.se ett superbra ställe att köpa begagnade böcker billigt på!!! Annacarin

Amanda sa...

Jag har också velat ha ett paraply som det scarlett hade i Lost in translation sedan jag såg filmen för länge sedan.

Jag har hittat ett på H&M(för några år sedan) som jag köpte. Det är inte i samma modell som scarletts utan har den där svampformen - det går ner över en?

På top shop finns det sådana i rätt form, men med en svart kant.

Singelmamman sa...

Skiter i paraplyet, jag vill se ut som Scarlett, fara världen runt som hon och spela film med Woody Allen. Barnprogrammet låter helt galet.

Lisa sa...

älskade också det där barnprogrammet. Man fick inte skratta det minns jag tydligt. och alla marcherade i takt.

Johanna sa...

Åh jag kommer också ihåg det barnprogrammet. Hade helt glömt bort det men nu när jag ser youtube klippet kommer jag ihåg att det ju var ett av mina favoritprogram!

Anonym sa...

Gyllenblå hette det, älskade det!! :)

Anonym sa...

Sorry, kan inte svaret på någon av dina frågor. Min generation blev förstörd av Staffan Westerberg, Kapten Zoom och Tårtan. Fast jag grejade nästan alla svar i programmet "vem är smartare än en femteklassare" alla utom den om landskapsblomman. Du ser, jag har långt kvar till "På spåret". //Gina

Anonym sa...

1. Jag var inte ens född då.
2. Nä.
3. Tiger har sådana paraplyer vet jag. Finns i de södra delarna av landet i alla fall.
http://www.tiger.dk/

annika5064 sa...

Är helt säker på att jag lämnade kommentar här igår, men nähä...du, Haléns har genomskinliga paraplyer; tom en modell med prickar! 149:- har jag för mig...övrigt har jag inte en aning om...

Anonym sa...

Är du säker på att det finns en film som heter "Blommig falukorv"? Hitta inga spår av den på internettet

LillaUlle sa...

Jag såg också det barnprogrammet och älskade det. Kände först inte igen det på din beskrivning, men när jag tittade på youtube-klippet Josefine länkat till så visste jag precis. Vägen till Gyllenblå heter den visst

Anonym sa...

"Planeten Gyllenblå". Favoritserie!