torsdag 24 februari 2011

Otacksam jävel

Den här tiden på året känner jag mig alltid så nedstämd. Det känns som att det var en evighet sen det var sommar, och en ännu större evighet tills det blir sommar igen.

Och så den här jävla kräksjukan som grasserar överallt: på jobbet, på barnens dagis och säkerligen just på den t-banevagn som jag sitter på nu.

Uppförsbacke skulle man kunna säga.

Och så tänker jag på Libyen. Och Christchurch på Nya Zeeland och att alla människor som bor där säkert mycket hellre skulle vilja ligga och kräkas inälvorna ur sig i ett svenskt hem just nu, oavsett mörker och kyla utanför, än att vara där de är nu.

Och så tänker jag att jag ska sluta gnälla och klaga hela tiden. Och att jag ska vara glad och tacksam för det jag har: frihet, trygghet och en frisk familj.

Men ändå. Minus 18 grader liksom? Kom igen!

8 kommentarer:

Nina sa...

alla har vi våra skoskav... barnen dör inte mindre i Afrika bara för att det är sommar här, alla korumperade länder får inte demokrati för att folk på t-banan slutar kräkas! Tyvärr! tänk va bra det hade varit om världen va perfekt!Va skoj vi hade haft! eller? Hoppas du slipper vinterkräksjukan något mer nu, att det blir minst -10 (vi hade -7,5 imorse... rena försommarvärmen) och får en riktigt bra dag!

Tantaluran sa...

Jamen precis så där tänker jag också. FY vad vi är otacksamma.......men ändå, NÅT måste man ju få önska sig.

Lippe sa...

Men det finns ju alltid någon som har det värre! Då skulle man ju aldrig få gnälla!
Fast visst kan det vara bra att i allt missnöje slänga in en tacksamhetstanke oxå...

Tant Grön sa...

Uppförsbacke. Precis så är det just nu. Och om det inte blir vår snart så dör jag.Visst, jag är oerhört tacksam över att jag inte är i Libyen, fäller en tår över dem som är där, men jag vill ändå ha värme.

Anonym sa...

Är det bara jag som tycker att Tant Grön här ovan är en smula lik Khaddaffi/Gaddafi/Gandalf? ;-)
(Han kan nog för övrigt hålla med om att det är lite uppförsbacke just nu.)

LillaUlle sa...

Tycker det är förskräckligt, det som händer i Libyen, Nya Zeeland, Baharain etc. Jag lider verkligen med de stackars människorna som får utstå allt hemskt där. Och självklart ska vi vara tacksamma för vad vi har här i Sverige. Men det hjälper faktiskt inte invånarna i dessa länder att vi går och låtsas vara tacksamma när vi mår piss över kylan, snön och influensor och kräksjukor som härjar överallt. Klart att vi ska få beklaga oss (samtidigt som vi skänker en tanke till de som har det värre). Igår ville jag bara krypa ur mitt eget skinn av trötthet, missnöje och tröstlöshet över mina reumatiska leder som värker i detta väder, förkylningen som inte vill ge sig, förvärkar 3 månader innan det är dags att föda, barn som har sportlov och inte kan hålla sams och att våren känns så extremt avlägsen. Hade jag inte fått spy galla över detta på in blogg och beklaga mig så hade jag exploderat. Tror inte fler hade överlevt i Libyen bara för att jag exploderar här hemma.
-10 grader btw?!! Nej inte ens det är okey! Jag vill ha minst över nollan nu

Anonym sa...

Äh minusgraderna hindrar lite fula skabb .... =)

Unknown sa...

Men nu är det varmt och skönt.
BAra minus typ.
Ha en underbar lördag.