lördag 19 februari 2011

Om det inte blir sommar snart så dör jag

På riktigt alltså, jag saknar sommaren så att det gör ont i kroppen. Jag saknar en sån där ljummen och ljus sommarnatt som doftar alldeles underbart av blommor, asfalt och gräs, där småfåglarna redan har börjat sjunga sina morgonsånger och man får lite dåligt samvete för att man har varit vaken hela natten och man vet att man kommer sova bort den där fina och varma sommardagen som kommer om bara några timmar, men det gör liksom ingenting. För det är ljust och fåglarna sjunger och och allting är bara så vackert!

Jag klarar inte av den här vintern längre. Jag klarar inte av att det inte doftar något ute, eller att det är så jävla kallt att måste klä på sig i tjugo minuter för att bara kunna springa ner och köpa lite mjölk.

Jag vill ha doft av våt asfalt, blommor och syrénbuskar! Jag vill ha vin på balkongen efter att barnen har lagt sig där vi pratar om alla som går förbi och allt som hänt under dagen, och pistagenötter som vi delat upp noggrant innan för att vi inte ska hetsäta upp dem så vi nästan kvävs i rädsla för att få för få. Jag vill känna att det är lite kyligt när jag åker till jobbet på morgonen, så att jag behöver ha en tunn kofta på mig för att inte frysa. Jag vill ha bruna ben och tunna ballerinaskor och fina pumps och kanske converse en mulen dag. Jag vill ha solkurvor på tunnelbanan, solkräm på barnen och bara ben på alla människor runtomkring.

Men allt jag har är en alldeles för liten påse lösgodis.

Fatta vad deprimerande.

19 kommentarer:

Anonym sa...

Vad som är ännu mer deprimerande är att jag denna lördag sitter och plågar mig själv med E Saade och pestimusifestivalen... Och inte kan jag dränka ångesten med vin heller då det ligger en liten krabat i magen som kanske föds som en melodifestivalsfantast... man har ju hört talas om skadorna...

Håller dock med dig - flip flop, kjol och brunbrända ben kan inte komma snabbt nog!

/Lotta

Underlandet sa...

Snart kommer den! Och det är precis sådär fantastisk just för att man får längta efter den så himla länge.

Lisa sa...

Det är inte deppigt. Alls. Det är bra att vilja ha det. Och det kommer. Och vetskapen om det är så så bra.

Mångmamma sa...

Aaargh, nu började jag också toklängta till varmare stunder.
13 minus ute och en värmepanna som slukar ved (som någon idiot får bära in alldeles för ofta och mycket av - läs; JAG) gör att sommaren är alltför avlägsen.
Varför bor jag i detta land?
Och hur i h-e överlever de som frivilligt bosatt sig ännu längre norrut?

Annika sa...

Opponerar mig! Vintern doftar visst! Inte så mycket, men vinter luktar vinter, vår luktar mycket. Sommar luktar sommar, höst luktar regn. Typ.

Apropå att ha sina ungar som väckarklocka så funkar mina åt andra hållet - ska man upp kl 5:43 en morgon så kan man ge sig .. att de sover till minst 8:18! Och sedan en gång är ingen gång, två gånger är tradition - så är det så det funkar hos oss. Kanske ska försöka komma upp runt 6 imorgon då ... hehe ;-)

Velourpappan sa...

Snart, snart...

http://www.youtube.com/watch?v=OoAIntrIX1c

Fontänflickan på nya äventyr sa...

Jag vågar vägra vinter och slutade använda jacka vid nyår under devisen "Du ska inte tro det blir sommar i fall inte nån sätter fart...". Vinter är bara ett sinnestillstånd - nu är det vår. Förvisso en jäkligt kall, snöig och alldeles urkass vår, men ändå. Jag tänker inte ge upp (men snart tror jag att jag fryser ihjäl. Jag tyar inte länge!)!

Potatishäxan sa...

Maria, vilket bra inlägg. Själv är jag det närmaste deprimerad man kan komma. Igår hade solen värmt upp vårt uterum så man kunde vara där en liten stund. Men sen blev det snabbt svinkallt och ännu mer deprimerande. Jag är snart fet som en gris också, av allt tröstätande.

Karlskronamamman sa...

Å nu längtar jag så det gör ont i hela kroppen.
Just doften som du skrev är ju så ljuvlig!!
Hoppas på att denna hemska vinster snart är slut nu!

Hillevi sa...

På pricken. Det känns så oändligt långt bort bara. :-/

Anonym sa...

Kan jag kopiera det här och lägga in det på min hemsida med mitt namn som underskrift? Jag mailar dessutom en liten optimistisk(?) bild. Annacarin

tokmorsa sa...

i wish i had a wormer assssss.

Freedomtravel sa...

Skönt att höra att nå mer är trött på den här vintern!! Fint, jovisst, men nu vill jag ha vååår!!

Anonym sa...

Amen! Vi får flytta helt enkelt. Söderut då förstås. Eller köra massor med bil och hoppas på växthuseffekten. Såhär kan vi ju inte ha.
Kram/ Sissel

MARIES FOTO sa...

Nu börjar jag också längta. Och så har de lovat mer snö till helgen... det här var inge bra ;)
Smart drag att dela upp pistagenötterna!

Anonym sa...

Jag längtar till sommaren, och börjar tjuta när jag läser inlägget. Jag saknar t.o.m min pollenallergi, men du kan ju inte mena seriöst att du lägger dig sent och sover ut hela sommardagen..det går ju inte med små ungar som vaknar 5:43??
/Semlan

Anonym sa...

Vem är det som vill ha en "maskrumpa"?

Maria sa...

Skönt att höra att jag inte är ensam. Men jag håller inte med om att det är bra att man får längta, det är lite som att säga att ett distansförhållande är bättre än att bo ihop. För jag vill bo ihop med sommaren. Vara tillsammans foräääääver.

Och visst kan man vara ute hela natten - om man har barnvakt! Eller bara vara uppe med en av dem för att den är sjuk. Det funkar det också.

Maria sa...

Och eh Annacarin, vilken somrig blid...