söndag 13 februari 2011

Nya rutiner

Vi har tydligen en ny söndagsrutin i vår familj. Eller, barnen har i alla fall det. De kräks numera på söndagar. Jag önskar ju lite att de kanske hade valt att gå i kyrkan istället, eller någon annan aktivitet som inte genererar lika mycket tvätt.

Men. Det var tydligen inte upp till mig.

I vilket fall, förra söndagen sms:ade jag genast jobbet och talade om att jag skulle vabba på måndagen, eftersom det är jag som öppnar på måndagar känns det liksom rätt viktigt att mina kollegor får veta tid att jag inte kommer vara där så att nån annan hinner åka dit och vara där när första barnet kommer. Men sen gick det ju som det gick. Julius var piggare än nånsin och alla trodde i hemlighet att jag bara fejkade för att få vara hemma på min födelsedag (det hade jag också trott om det inte vore så att jag ägnade hela den dagen åt att tvätta nerspydda sängkläder och täcken).

Så den här gången får Björn vabba. Vi tänker att det är mer trovärdigt om vi bara är borta varannan måndag från respektive jobb.



Magsjuk stackars söndagsfirare.

13 kommentarer:

Singelmamman sa...

Stackars liten. En liten krya på sig hälsning. Vågar inte krama, vill helst inte bli smittad.

Fru Gårman sa...

Stackarn. Bra att växla, annars kommer jobbet misstänka att bara en av er har alkoholproblem och är borta på måndagar i bakfylla. På detta vis garderar ni er till att bli misstänkta båda två.

Lippe sa...

Hahaha, Fru Gårman!!!
Stackars lille unge!!

Jesse-Paloma sa...

Jag undrar lite över det där. Jag jobbar inom vården. dvs med människor och jag har förstått att du jobbar på dagis/förskola/fritids och när vi har barn som kräks så måste vi vara hemma och symtomfria 40 timmar. Min son kräktes ikväll och jag är inte välkommen förens onsdag kväll och jobba..

hur fungerar det där för er egentligen för om lillen kräks så har ju du ju exponerats för det hela så att säga.

Jag är bara nyfiken och undrande för det verkar vara olika lite var stans =))

/undersköterskan

Donna sa...

Åh, en mullidutt... Världens mysigaste filt, kan behövas om man inte är kry!

Jesse-Paloma sa...

ska tilläggas att sonen åker till sin pappa imorgon om han inte kräks mer men trots det och då jag mosy likely är symtonfri hela dagen imorgon (hoppas ju såklart) och även tisdagen men får int ejobba kväll tisdag utanmåste vänta tillskvällspasset på onsdagen för att inte utlösa någon "epidemi" av sjukan...

LillaGrå sa...

Hos oss får man magsjuka på fredagar eller lördagar och så har det varit i tre eller fyra helger. Det är trevligt med traditioner.

Anonym sa...

Jesse-Paloma: jag jobbar på fsk och vi har inga restriktioner för personalen vad gäller magsjuka i familjen. Jag har inte hört att ngn annan av våra förskolor i området har det heller. Sen är det heller inget problem för oss - jag kan inte minnas när ngn i personalen sist hade magsjuka.

LillaUlle sa...

Den där kräkstraditionen på söndagar hade jag också ett tag... typ några år när jag var mellan 18-21. Fast jag tror INTE det är samma bacill som dina stackars barn råkar ut för.

LillaUlle sa...

och... hoppas Charles kryar på sig snart så klart! Kram

Terese sa...

Märkligt, vi har också lagt oss till med nästan exakt samma rutin fast vi kör två varianter. Den ena är att barnen är sjuka på helgen, den andra är att jag vabbar på måndagar. Eftersom helgens sjukling hade kryat på sig och båda barnen var på förskolan idag kändes sig min man tvungen att gå hem från jobbet och kräkas lite så att jag fick vabba för att åka och hämta barnen i hans ställe. Det är fint när man ställer upp så för varandra tycker jag.

Julia sa...

Åh en sån liten skruttgroda...

Maria sa...

Idag har han inte varit det minsta skruttig - tvärtom enligt rapporten. Så det tycks vara över för den här gången, iaf för hans del...

Jesse-Paloma: Vi har inga såna restriktioner hos oss. Men det är nog viktigare i ditt jobb att ta det säkra före det osäkra eftersom du jobbar med sjuka människor kan jag tänka mig?