måndag 28 februari 2011

Människor jag föraktar

Det finns saker som jag föraktar här i världen. Som människor som börjar meningar med "jag är inte rasist, men..."och sen tror att det är ok att vräka ur sig något jätterasistiskt i alla fall. Som att de har rättfärdigat det de ska säga då på något sätt. Eller människor som tycker att pojkar ska vara pojkar och flickor flickor och sen vägrar låta sin söner bära rosa plagg eller låta sina döttrar börja spela hockey för att "det är en sån grabbig sport", oavsett hur mycket barnen själva vill det.

Och sen finns det såna människor som jag verkligen föraktar. Som väljer ut gamla små tanter ute på stan för att de ser gamla och skröpliga ut och sen stjäl deras plånbok. Som rånar dem för att de är gamla och hjälplösa. Som sen skiter i om den gamla tanten sitter hemma i sitt kök efteråt och känner sig alldeles chockad och omskakad och plötsligt lite otrygg. Som gör så mot min mormor.

Det är inte ok. Det är verkligen verkligen inte ok att slita plånboken ur en gammal oskyldig tants hand efter en stunds brottningsmatch för att sen springa iväg med den och tömma den på pengar och stoppa ner den i närmsta papperskorg. Det är allt annat än ok att min mormor sitter hemma hos sig just nu och väntar på att se om det ska uppstå blåmärken på hennes arm eller inte, och att hon tycker att det känns lite jobbigt att gå och lägga sig för att hon vet att hon kommer att drömma om det här i natt.

Såna människor föraktar jag verkligen från djupet av mitt hjärta. Jag struntar fullständigt i om de har ett missbruk som de inte klarar av att försörja och därför gör saker de aldrig hade kunnat drömma om som små bara för att kroppen skriker att den dör om den inte får droger igen. Här saknar jag helt empati, vill inte känna någon empati. Jag vill bara att min mormor inte ska behöva uppleva något sånt här.

Jag hoppas att den kvinnan som gjorde det här idag för evigt kommer vara fast i ett grått, kallt och livlöst februari. Och jag hoppas att den ynka hundralappen som hon fick tag i idag från min mormors plånbok redan är slut och att hon inte fick nån njutning alls av det hon köpte med den.

Och framför allt hoppas jag att hon känner ånger över det hon har gjort.

21 kommentarer:

Mångmamma sa...

Fy fanken vad illa gjort.
Håller faktiskt helt med dig, i allt!
Håll om din mormor ordentligt när ni ses härnäst, tur att det förhoppningsvis (?) "bara" blir ett blåmärke.
Utöver ärren i själen som troligtvis är mer svårläkta!
Kram till er bägge.

Finnpajsaren sa...

Fan vad arg jag blir här. Så himla himla ynkligt gjort. Stackars mormor. :(

Anonym sa...

Jag kokar av ilska! Hur är man funtad när man gör så dessutom mot en äldre människa? Snälla, ge mormor en kram från mig. //Gina

Colombialiv sa...

NEJ! Så får man inte göra. Verkligen, verkligen inte.

Jenny sa...

Men förbannade jävla skitstövlar vad sur jag blir! Februaristraffet är milt men väl en början!

Åsa sa...

Nä FY! Så fel och dumt och fegt att ge sig på en äldre person!

Singelmamman sa...

Nej! Djävla dumma människa så gör man verkligen inte! Fan ta henne.

Anne sa...

Nä fy fan så gör man verkligen inte!!!!!!
Grrrrr

Annika sa...

Fy fan, jag får ont i hela själen av att läsa detta..! Massa kramar till din lilla mormor!

Jenny sa...

Jag hoppas:
1) att det aldrig mer händer din mormor (eller någon annan äldre kvinna)
2) att vederbörande helt plötsligt vaknar av att Ace of Base spelar i vardagsrummet.
3) att din mormor har rullator och/eller käpp så hon antingen kan köra över hälsenan om det (gud förbjude) händer igen alt ge vederbörande en känga med käppen.

Fru Gårman sa...

Nej! Inte ok och värd all förakt! FY! Kram

Anna sa...

Jävla skitstøvlar, helt enkelt!

Ia sa...

jag reagerar på att det var en tjej som gjorde det...
är det nåt fel på mig?

Cicci sa...

Hoppas, hoppas, hoppas din mormor kommer över detta snabbt och inte blir rädd för att gå ut själv. Sabla människor som inte kan respektera andra människor!!!

Lippe sa...

Stackars din mormor! Gud så arg jag blir..och ledsen.
Kram till mormor och allt ont och jävligt till rånar-kvinnan!

Malin J sa...

Fyfan vilka människor det finns!
Ibland önskar jag att man kunde införa offentligt spöstraff samt skampålen igen.
Idioterna hade nog inte varit så frestad att ge sig på gamla och svaga om de riskerade 15 piskrapp inför publik, samt att bli bundna vid skampålen där de får utstå spott och spe!
Jag hoppas verkligen att din mormor ite blir rädd för att gå ut efter det här.
Man kan överleva att förloa lite pengar, men att förlora sin tillit och friheten att kunna gå ut när man vill,är det svårare att klara av.
Ge Mormor en stor härlig kram nästa gång du träffar henne.

Lotta sa...

Fy sjutton! Hur i helvete kan man leva med sig sjalv efter att ha ranat en liten tant?? Forhatliga manniska!
Hoppas din mormor, efter omstandigheterna, mar bra och att hon vagar ga ut igen!

inte skyldig sa...

Åh. Stackars mormor! Det gör lite ont i mitt hjärta när jag tänker på det. Stackars stackars.

Anonym sa...

Dessvärre är det kanske inte en missbrukare som har gjort det, utan "bara" någon som vill ha pengar och tycker att det är ok att ta dem från någon som inte kan försvara sig. Kunde offret försvara sig så hade rånaren förmodligen inte gett sig på det. De är alldeles för fega för det. Jag skulle inte alls bli förvånad om din mormor inte vågar ge sig ut efter det här, men jag hoppas att du kan stötta henne. Jag kan bara hålla med alla de tidigare kommentarerna - Det är för jäkligt!! Annacarin

LillaUlle sa...

Känner precis som dig! Kram till din stackars mormor som råkade ut för en sådan hemsk människa.

Anonym sa...

Nej fy 17 vad hemskt. Jag forstar hur illa berord du maste vara. Jag skickar styrkekramar till dej och din mormor. Ma denna hemska manniska brinna i helvetet!

Kramar Hanna