måndag 7 februari 2011

Fråga till föräldrar

Men guuuuuud vad jag inte förstår försäkringskassan. Hela den organisationen måste ju vara uppbyggd för att jävlas.

Nu loggade jag in på deras sajt för att anmäla vab för Julius idag. Och det som gör mig så förvirrad är att det finns två alternativ:

1. anmäl tillfällig föräldrapenning
2. begär tillfällig föräldrapenning

Varför skull jag bara vilja anmäla? Förstår de inte att det betyder att jag också vill ha pengar? Eller tror de att jag bara ville tala om för dem att jag varit hemma idag, ifall de undrade liksom. Är det så att jag först måste anmäla och sen begära?

Vet ni? Förstår ni? Får ni nånsin några pengar av dem?

26 kommentarer:

Tommy sa...

Helt plötsligt utan förvarning dök det upp ett sånt där superhemligt brev från f-kassan som kan betyda allt från "Vi vet att du finns men struntar i dig" via "Du (eller i vissa vidriga fal, VI) har gjort FEL! Gör om och vänta på pengar i flera månader till" till det brev som vi fick...här får du 1000 spänn. Vassego! Efter många, långa och svåra efterforskningar så var det VAB-pengar som begärts flera månader tidigare...

Anna sa...

Tycker också att deras sida är hemsk! fattar inte mkt och jag glömmer alltid vart jag ska hän!

Agneta sa...

Åh vad skönt att det inte bara är jag! Var in på deras sida tidigare idag och jag tycker att den är sååå svårtydd. FK är en fruktansvärd koloss. Skapad enbart för att någon tyckte att byråkrati är det vackraste som finns, och att enkelt är det fulaste. Någon med en dum dum hjärna.

Lippe sa...

FK:s vägar äro outgrundliga....

Jenny E sa...

Snårigt är det! Men regeln är väl typ ANMÄL i början och BEGÄR på slutet, så att säga!

Anmäla ska du göra direkt den dag du ska börja vabba, för att liksom hojta till om att du är hemma och att de kan börja lassa fram pengarna du vill ha sedan. När sedan ungen är frisk igen, är det dags att begära och se till att skrapa ihop den lilla ersättning de erbjuder... =)

Och JA, jag brukar faktiskt få mina pengar! Rätt smidigt (ta i trä).

Anonym sa...

Det är därför jag alltid låter min fru sköta det eller att hon är med på ett hörn om jag ska göra det! :-)

Karl sa...

Sen ska man också komma ihåg att ta med den där nedra lappen till dagis för underskrift.. Annars blir det inga pengar och sänkt SGI osv osv osv.

När man väl får ersättningen borde man faktiskt få en extra summa som kompensation för det totala nervsammanbrott som man drabbas av VARJE gång pengar ska begäras.

Lisa sa...

Anmäler gör man väl första gången, och sedan begär man när man vill ha pengarna? Så var det med den vanliga föräldraledigheten i alla fall, men jag har inte behövt vabba än.

Jag hade väntat mig massor med problem med FK när vi fick barn, men hittills har det gått hur bra som helst och pengarna har kommit i tid. Det är nästan lite otäckt, jag går bara och väntar på att det ska börja krångla... :)

Unknown sa...

hahha Tur man har vuxna barn, MEN dom är moderna som har en hemsida.
:-)

J sa...

Jag brukar få maila dem och fråga varför de inte betalat ut mina pengar (jag är jurist själv så jag kan reglerna och är vansinnigt noggrann- dock övergår det där med anmäl och begär mitt förstånd, det tillstår jag). Inte ens en ursäkt får man! Menmen, tacken är väl att få pengarna om än tre veckor försent och efter mail...

Ems sa...

Alltså ni måste sluta uppehålla FK, en stund, för jag väntar på mitt beslut om "Graviditetspenning" å det kommer ju ta skit lång tid om alla andra har arenden dit hela tiden. Dom kan ju inte ha hur många bollar i luften som helst efter vad jag förstår. :)

Terese sa...

Jadu, jag kan väl säga som så att även vi som handläggare undrar ibland. Som flera redan har sagt ska du göra anmälan första dagen du är hemma och begäran gör du i slutet av sjukperioden. Att man ska göra anmälan första dagen har haft med Försäkringskassans kontrollmöjlighet att göra, jag vet inte riktigt vilken funktion den har i dagsläget då de flesta anledningar till sen anmälan godkänns. Jag är förespråkare av att avskaffa anmälningsplikten då den bara skapar merjobb för oss.

Hur som helst, några tips för att få ersättningen utbetald snabbt: gör anmälan i tid, fyll inte i flera olika anledningar till att barnet varit hemma (håll dig så långt som möjligt till de alternativ som finns, använd t.ex. ont i magen istället för att skriva magsjuka), använd en begäran, med rätt anmälningsdatum, för varje sjukperiod istället för att skriva flera sjukperioder på samma begäran, se till att de dagar du begär ersättning för stämmer med de dagar som står på intyget från förskolan, att antalet intygade dagar stämmer överens med antalet kryssade dagar och att förskoleintyget är korrekt undertecknat, gör inga tillägg eller ändringar i begäran eller på intyget om det inte är nödvändigt.

Det är nämligen så att om allt är rätt ifyllt och ingen extrainformation finns som t.ex. ändrad inkomst, arbetstid, arbetsgivare etc. handläggs ärenden automatiskt i systemet och ersättningen betalas ut omgående. Det är när vi måste gå in och handlägga ärendena som det tar längre tid. Det ska inte ta mer än 30 dagar i alla fall om allt är komplett men visst händer även det.

yllet sa...

faktiskt så är det så att jag älskar försäkringskassan. sen förra fredagen när jag ringde till dem och fick värsta bästa hjälpen utan att ens behöva vänta i kö. och det var JAG som gjort fel och visst det. Mm. FK. Gotta love them.
Jag anmäler första dagen (haha) och begär när barnet är tillbaks på dagis.
Tex kan det ses som en ypperlig idé att gå in NU och anmäla vab för lillusen. Ja jag gört!!

Fisken sa...

Jag ser de som ett komplement till min vanliga bank. De ger inte heller någon ränta, de tar mer pengar än de ger och de har samma fina serviceattityd att "kunden" bör göra allt själv.

Shamrock sa...

ha ha. Maila och fråga dem, men vänta dig inget svar. Jag skickade en fråga för ett år sedan och har ännu inte hört av dem

Jenny sa...

Är det inte enklare att sms:a? Eller har jag fattat fel?

LillaUlle sa...

Jag tror de hoppas på att man liksom ska glömma begära tillfällig föräldrapenning om de har två moment man måste ta sig igenom. Det blir liksom lite för enkelt för oss om allt skulle innefattas i ett steg. Jag undrar om inte Fk:s slagord är "försvåra det som går att försvåra, så ingen fattar något. Då kanske vi sparar lite pengar"

LillaUlle sa...

PS. Tommy, jag känner så väl igen det där!! Dessutom misstänker jag att det var Fk som egentligen gjort fel (tappat bort ett läkarintyg) men hade tyvärr inget bevis. Gjorde om och fick mina pengar 3,5 månader efter vab-perioden...

Anonym sa...

Men jag fattar inte vad detta eviga gnäll består i. Jag som jobbat på FK sen 2004 inom olika förmåner kan bara säga en sak - de flesta beter sig som bortskämda lata tonåringar i sin "kontakt" med FK. Som handläggare får du sitta och skicka tillbaka ansökning efter ansökning där folk har glömt att skriva under, inte skrivit några anspråksdatum överhuvudtaget, inte ens läst vad det står i det läkarintyg de utgår frånska ge dem ett halvårs sjukpenning ... och hur ofta tror ni inte att man som handläggare blir utskälld för att deras ärende tar längre tid än två veckor, man undrar liksom vad folk har förväntningar på myndigheten.
FK ska liksom både fixa allt och jävligt snabbt, händer inte det ( pga folks eget slarv) så blir det "ahhhh, jag visste det! Jävla FK, gnöl gnyl!"
Folk är så jävla bortskämda, ni anar inte. Praktisera en dag och ni skulle lägga ner gnället direkt.

Anonym sa...

Ojoj, detta är ju en skämtblogg, sorry, jag blev lite irri där, man är ju lite mätt på gnället , men jag fyllde själv i tfp- anmälan på www nyss och tycker inte att det är raketforskning direkt, men det är kanske för att man vet vad uppgifterna behövs till. Nog från mig.

Mamma Illvilja sa...

När Gud hade skapat jorden tittade St Pär ner på den och sa:
- I Afrika har dem torka. I Sydamerika har dem översvämningar. I Nordamerika har de tromber. I Öster har dem jordbävningar. Men Sverige slipper ju undan ALLA katastrofer...
Då log Gud illmarigt och sa:
- Dom har Försäkringskassan.

Tommy sa...

Anonym: Om du tar min klass med 11 åringar så kommer jag gladeligen skicka tillbaka felaktiga ansökningar med ett leende, svara på, i övrigt intelligenta personers, frågor...med ett leende för när jag lägger på luren är de borta, finns inte. (Vissa iaf) elever finns där varje dag...

Maria sa...

Ok, det kanske inte var raketforskning direkt för vanliga dödliga, men för mig sent igår kväll när jag egentligen bara ville sova var det svårare än relativitetsteorin.

Men tack Therese för tipsen, jag ska lägga det på minnet! :-)

Och anonym, det är ok att bli irriterad. Det är februari nu - vem fan är lyckligt och harmonisk då? Jag fattar att det finns duktiga personer som jobbar där också, och att en del ansökningar ser ut att komma från berusade femåringar.

Och Tommy, ert byte för en dag (eller längre?) kommer väl gå på tv till hösten? Jag ser fram emot det.

Och ni andra - kämpa på! Det är viktigt att alltid ha minst en myndighet/stort företag att hata. Det skapar gemenskap och en känsla av enighet. Det är fint det!

Tommy sa...

En vecka kanske?
Garanterat Stavrosfritt!

Anonym sa...

Tommy.
Du överskattar folks intelligens (är inte elvaåringar intellignta förresten?) och du kan lägga på, men de kommer inte försvinna. They'll be back, vissa ringer 3 ggr per dag.... :)
Men du har rätt, jag vill inte jobba m elvaåringar:)

Anonym sa...

Jag har faktiskt bara goda erfarenheter av FK:s handläggare - detta trots eller tack vare att jag varit sjukskriven länge och nu har sjukbidrag på deltid. MEN jag anmäler ALDRIG VAB när jag är hemma med sjuka barn eftersom det är ett elände att göra. Inte f-n kommer jag ihåg att gå ner, slå på datorn, logga in, ojdå jag var visst tvungen att förnya mitt BankID, logga in igen, klicka hit och dit..... Inte första dagen jag är hemma med en sjukling i alla fall! Och så vill jag inte att förskolepersonalen ska känna sig som poliser när de ska fixa med intygen, och de tycker inte att det är kul att göra det. Ersättningen är så liten för mig och jag har sparad semester så jag tar semester om jag måste för ekonomin, annars tar jag ledigt utan lön (vet att jag är lyckligt lottad som kan det så ni behöver inte skälla på mig ;))